مديريت بيمارستان

پیام ریاست 

جناب آقاي دكتر بيژن صدر عضدي مدير عامل بيمارستان تهران كلينيك

داشتن توان آینده نگری، شناسایی محیط و برنامه‌ریزی اثربخش برای موفقیت در آینده در گرو دارا بودن تفکر استراتژیک است. دارا بودن تفکر استراتژیک به مدیران کمک می‌کند برای سازمان خود نوعی مزیت رقابتی در محیط ایجاد کرده و به راحتی نوسانات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را تحمل کرده و حتی بر آنها غلبه کنند. توجه سازمان ها در سال‌های اخیر به برنامه‌ریزی استراتژیک بسیار افزایش یافته است. بطوریکه تنها راه اثربخشی و کارآمدی مدیران، در بهره‌گیری از این برنامه‌ریزی جستجو می‌شود. برنامه‌ریزی استراتژیک یک باوراست که مدیران را به تفکر دراز مدت و آینده نگری و پیش‌بینی افق‌های دور ترغیب می‌کند. در سازمان هایی که این باور و اعتقاد وجود نداشته باشد بستر مناسبی برای رشد و ایجاد برنامه‌ریزی استراتژیک وجود نخواهد داشت.

امروزه مدیران سازمانهای بهداشتی و درمانی با چالش‌های فراوانی روبرو هستند. رشد تغییرات در صنعت بهداشت و درمان بیش از دو و نیم برابر سایر صنایع است. علم و تکنولوژی پزشکی با سرعت زیادی در حال توسعه است. مشتریان بهداشت و درمان دارای انتظارات متفاوتی هستند و انتظارات آنها به طور دایم در حال تغییر است. بنابراین، مدیران سازمانهای بهداشتی و درمانی باید تغییرات لازم را در سازمان خود بکار گیرند تا سازمان با تغییرات محیط خارجی خود هماهنگ شود. سازمانی که نتواند به موقع خود را با محیط خارجی تطبیق دهد محکوم به فناست.

بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و ارتقاء سلامت جامعه یکی از ارکان اساسی نظام سلامت است. تحقق بهبود کیفیت در مراکز بهداشتی و درمانی بدون داشتن برنامه استراتژیک و اهداف مشخص امکان پذیر نمی باشد. بنابراین، مدیران سازمانهای بهداشتی و درمانی با استفاده از برنامه استراتژیک سعی می کنند از منابع خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنند و تلاشهای خود را بر روی فعالیتهایی متمرکز نمایند که برای مشتری ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

بیمارستان تهران کلینیک از سال 1344 هجری شمسی، خدمات بیمارستانی مورد نیاز مردم تهران و استان‌های مجاور را فراهم نموده است. این بیمارستان نقش بسزایی در ارتقای سطح سلامتی جامعه تحت پوشش خود به عهده دارد.حصول اطمینان از اینکه جامعه تحت پوشش خدمات مورد نیاز خود را در بالاترین سطح کیفیت دریافت می‌کند، هدف اصلی این بیمارستان می باشد که با مشارکت کامل کلیه کارکنان بیمارستان و جامعه قابل حصول می باشد. در حال حاضر بیمارستان دارای 114 تخت فعال است که خدمات مورد نیاز جامعه تحت پوشش خود را در حوزه های زیر ارائه می نماید:

  1. خدمات 24 ساعته اورژانس
  2. خدمات پزشکی، جراحی و پرستاری در زمینه های داخلی، جراحی، زنان و زایمان، اطفال، ارتوپدی، گوارش، اعصاب، جراحی اعصاب و قلب و عروق
  3. خدمات آزمایشگاهی، پاتولوژی، رادیولوژی، آندوسکوپی، داروخانه، فیزیوتراپی، تغذیه و رژیم درمانی

بیمارستان تهران کلینیک با فراهم آوردن تجهیزات و امکانات لازم و با تکیه بر نیروی انسانی که با ارزش ترین سرمایه سازمان است رسیدن به اهداف و استراتژی های تعیین شده را امکان پذیر خواهد ساخت. نیم قرن ارائه صادقانه و با کیفیت این مهم را به اثبات رسانده است. بزرگ‌ترین امتیاز تهران کلینیک در مقایسه با سایر مراکز درمانی، حضور تمام وقت پزشکان متخصص و فوق متخصص در درمانگاه های بیمارستان می باشد که دسترسی بیمار به پزشک را در هر ساعتی، در کوتاه ترین زمان امکان پذیر می سازد.

برنامه استراتژیک جدید بیمارستان با این هدف تهیه می‌شود که تلاش‌های سازمان را به سمت بهبود مستمر هدایت و سازماندهی کند. این برنامه استراتژیک، جهت فعالیت های بیمارستان را در پنج سال آینده ( 1393 تا 1397) نشان می دهد. دستیابی به اهداف بیمارستان تنها با تعهد و مشارکت کامل کلیه کارکنان بیمارستان مهیا می گردد. با توجه به نقش بسزای نیروی انسانی در تامین اهداف سازمانی و اهمیت استراتژیک آن، مدیریت بیمارستان در برنامه استراتژیک 1397-1393 ، توجه ویژه‌ای را به توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی خود به عنوان سرمایه های اصلی سازمان مبذول می‌دارد. بنابراین، مدیریت بیمارستان با یکارگیری برنامه های مناسب تلاش خواهد نمود تا کیفیت زندگی کاری کارکنان بیمارستان را افزایش دهد. هدف مدیریت بیمارستان این خواهد بود که در پایان سال 1397 میزان رضایت کارکنان بیمارستان به 75 درصد بهبود یابد (افزایش 5 درصدی سالانه).

در مورد مشتریان بیمارستان نیز مدیریت و کارکنان بیمارستان تلاش خود را خواهند نمود تا در پایان سال 1397 میزان رضایت بیماران بستری و سرپایی به بالای 90 درصد بهبود یابد (افزایش 3 درصدی سالانه). مدیریت بیمارستان تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا خدمات بیمارستان را برای مشتریان با کیفیت بالا، ایمن و قابل پرداخت‌تر نماید. بنابراین، مدیریت در نظر دارد روابط خود را با بیمه‌های درمانی توسعه بخشد. ميزان رضايت تامين كنندگان كالاها و سهامدارن بيمارستان خوبست. مديريت بيمارستان سعي مي‌كند ميزان رضايت آنها را نيز به بالای 90 درصد بهبود دهد (افزایش يك درصدی سالانه).

دکتر بيژن صدر عضدي

مدير عامل بيمارستان تهران كلينيك